Bakis? – Tips hur du kan undvika ”dagen efter”!


Bakis? I så fall: Varmt välkommen till Bakisguiden.se ! Här hoppas vi kunna förmedla en del användbara tips gällande detta tidlösa och kniviga problem. Vi går ut hårt direkt med några saker att tänka på i sammanhanget från, bland annat, Kurera.se. Håll tillgodo!

1. Kör varannan vatten

Det är ingen hemlighet att intag av vatten kan hjälpa förebygga en dunkande dagen-efter-huvudvärk. Vävnaderna runt hjärnan består till största delen av vatten och uttorkning gör att dessa vävnader krymper, vilket skapar tryck i huvudet. Alkohol kan leda till uttorkning så kom ihåg att dricka vatten under kvällen. Försök att efter varje alkoholhaltig dryck inmundiga ett glas vatten för att undvika dagen-efter-smärtan som, i alla fall de flesta av oss, känner att vi helst klarar oss utan.

2. Ät ordentligt

Bara för att öl innehåller kalorier betyder inte det att det räknas som middag. Att dricka alkohol på fastande mage gör att alkoholen absorberas snabbare, så se till att ”grunda” med ett ordentligt, gärna kolhydratrikt, mål mat innan du tar till flaskan. Alkohol kan också öka utsöndringen av magsyra, vilket kan göra att vi känner oss illamående. Med mat i magen stöts magsyran bort. Viss forskning indikerar till och med att en matfylld mage kan göra att alkoholnivån i blodet hålls på en lägre nivå.

3. Håll det ljust

Bra att känna till är att ju mörkare dryck är desto mer bakis blir man. Anledningen till att mörkare drycker som till exempel rödvin eller rom ger värre bakfylla är att de innehåller så kallade congener, vilka bildas som biprodukter i samband med jäsning eller lagring av alkoholhaltiga drycker. Många congener är färgade, så att man kan räkna med att mörka drycker, till exempel whisky, har ett större innehåll av de skadliga ämnena än de färglösa spritsorterna, till exempel vodka och gin. Så skippa whiskyn till förmån för vodka eller ett glas vitt vin.

4. Tänk klass och kvalitet

Dyrare dryck tenderar att innehålla färre utfyllnads-congener (en orsak till huvudvärk beskriven ovan). Låt någon annan dricka skräpet och leta dig själv hellre lite längre upp på hyllorna.

5. Ta en multivitamin

Drickande minskar näringsämnen i kroppen, däribland vitamin B12 och folat/folsyra. Därför är det en god idé att ta multivitamin efter en blöt kväll ute, för att fylla på vad du har förlorat.

6. Skippa bubblorna

Välj bort champagnen och annan alkohol som mixats med kolsyrade drycker. Bubblorna kan nämligen göra att alkoholen absorberas/tas upp snabbare.

7. Småät inlagd gurka

Måhända gör tanken på gurka i ättikslag att din mage vänds ut och in dagen efter ett rejält party, men att äta några inlagda gurkor anses kunna hjälpa en uttorkad kropp. Inlagd gurka innehåller nämligen vinäger, vatten — och natrium, en elektrolyt vi förlorar efter överdrivet drickande. Det finns faktiskt de som faktiskt shottar ättikslag för att lindra baksmällan. Men vi överlåter det beslutet till dig.

8. Ät kalium

När vi är uttorkade förlorar vi inte bara vatten utan även elektrolyter. Vi kan få elektrolyterna tillbaka genom att äta kaliumrik mat som bananer eller spenat.

9. Äggröra

Ägg innehåller taurin, som har visat sig kunna reversera leverskador orsakade av tungt drickande. Rör gärna ihop äggen med mycket grönsaker för att addera även lite antioxidanter.

10. Drick ingefärste

Bakfylla kommer inte sällan tillsammans med en upprörd mage. För att lugna magen kan man brygga en kopp varmt ingefärste. Ingefära har nämligen visat sig kunna hjälpa vid illamående (en anledning till varför det även brukar rekommenderas vid gravidillamående).

11. Se till att få frisk luft

Syre ökar den hastighet med vilken alkoholtoxiner bryts ner, så klä på dig ordentligt och ta dig ut. Lite motion har aldrig skadat någon — och det kan även frigöra endorfiner nog att minska bakis-känslan ytterligare något.

12. Gör som Edward Blom – ät smält ost!

Nu återvänder vi till sidans början: Edward Blom är naturligtvis även ett bakis-geni. Gör som honom, stappla upp ur sängen, gå till mikron, tryck in en rejäl bit ost, låt den smälta och ät! Klart.

”Man skulle kunna säga att det här är exakt en Calzone, utan skinka och minus bröd”.

13. Kör bil

Det låter kanske trist att säga men det enda säkra sättet att helt undvika baktjong är att skippa alkoholen helt. Så om inte tanken på att vakna upp med dundrande huvudvärk lockar dig längre, föreställ dig att du är den som ska köra de andra hem (funkar även om du inte ens kan köra bil).